Connect with us

Hi, what are you looking for?

Technologie

 Pachołki ostrzegawcze – kiedy są obowiązkowe?

Pachołki ostrzegawcze to wygodny oraz wszechstronny sposób na oznakowanie i zabezpieczenie miejsc oraz sytuacji na drogach, poboczach, parkingach czy chodnikach. Istotna jest znajomość przepisów, czyli kiedy zastosowanie pachołka drogowego jest obowiązkowe.

Cechy pachołków ostrzegawczych

Pachołki ostrzegawcze dostępne są w różnych wariantach. Mogą być wykonane z polietylenu (PE) lub polichlorku winylu (PCV/PVC). Oprócz materiału, z jakiego są wytwarzane, różnią się wielkością oraz ciężarem i stąd nadawane są im określone oznaczenia.

  • Pachołki ostrzegawcze U-23a mają wysokość 1 m, a ich minimalna masa po obciążeniu wynosi 6 kg
  • Pachołki ostrzegawcze U-23b mają wysokość 75 cm, a ich minimalna masa po obciążeniu wynosi 4 kg
  • Pachołki ostrzegawcze U-23c mają wysokość 50 cm, a ich minimalna masa po obciążeniu wynosi 2 kg
  • Pachołki ostrzegawcze U-23d mają wysokość 30 cm, przepisy nie określają wymaganej minimalnej masy po obciążeniu

Powyższą klasyfikację stosuje się dla rozróżnienia miejsc przeznaczenia i obowiązkowego stosowania pachołków ostrzegawczych.

Kiedy stosować pachołki ostrzegawcze?

Konkretne sytuacje, w których należy stosować pachołki ostrzegawcze, określa załącznik nr 4 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. W razie wątpliwości warto sięgnąć do tego aktu prawnego, gdyż czytelnie oraz jasno określa on zasady umieszczania pachołków ostrzegawczych na drogach. Znajdziemy tam informację, że pachołki drogowe należy stosować do wyznaczania i zabezpieczania:

  1. skosów, tzn. stopniowego zwężania jezdni
  2. toru jazdy pojazdów
  3. robót krótkotrwałych lub szybko postępujących
  4. awaryjnego, doraźnego oznakowania miejsca niebezpiecznego
  5. podłużnego uskoku (progu) przy wykonywaniu nakładek bitumicznych
  6. wygrodzeń wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu, z wyjątkiem powierzchni zajętych pod roboty drogowe
  7. świeżo malowanych linii oznakowania poziomego wzdłuż jezdni
  8. świeżo wykonanych remontów cząstkowych nawierzchni jezdni o powierzchni nie większej niż 1 m2 i szerokości do 1,5 m
  9. wygrodzeń wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu dla potrzeb wykonywanych nakładek bitumicznych oraz powierzchniowych utrwaleń i regeneracji nawierzchni

Ponadto ustawiając pachołki ostrzegawcze, należy mieć na uwadze inne zasady, również określone przez rozporządzenie Ministra Infrastruktury. Odległości między stożkami ostrzegawczymi nie powinny być większe niż:

  • 3 m przy wyznaczaniu skosów
  • 10 m przy oznaczaniu podłużnego uskoku
  • 5 – 10 m przy wygrodzeniu wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu
  • 12 m przy zabezpieczeniu świeżo malowanych linii
  • 0,5 m przy zabezpieczeniu świeżo wykonanych remontów cząstkowych

Tak zlokalizowane pachołki drogowe ostrzegawcze znacząco zwiększają bezpieczeństwo na drodze.

Źródło: Drogowe sp. z o. o. 

Zobacz również

Biznes

Baner  jest bardzo skutecznym i relatywnie tanim sposobem na reklamę. Banery wielkoformatowe są stosowane od wielu lat i nadal bardzo dobrze spełniają swoją funkcję,...

Biznes

Wykorzystywane w działalności gospodarczej instalacje emitujące gazy i pyły mogą mieć negatywny wpływ na środowisko naturalne. Nic więc dziwnego, że wymagają uzyskania stosownego pozwolenia....

Dom i ogród

Gdy w końcu nadchodzi moment, kiedy zakupione mieszkanie jest gotowe i czeka na odbiór, wiele osób daje ponieść się emocjom. Starają się one szybko...

Dom i ogród

Aranżacja małej kuchni wymaga odpowiedniego pomysłu oraz skrupulatnego planowania – zwłaszcza w kontekście wyboru mebli kuchennych. Współczesny rynek meblarski oferuje szereg praktycznych rozwiązań, które...

Copyright © 2020 Carrox Magazyn