Pachołki ostrzegawcze to wygodny oraz wszechstronny sposób na oznakowanie i zabezpieczenie miejsc oraz sytuacji na drogach, poboczach, parkingach czy chodnikach. Istotna jest znajomość przepisów, czyli kiedy zastosowanie pachołka drogowego jest obowiązkowe.
Cechy pachołków ostrzegawczych
Pachołki ostrzegawcze dostępne są w różnych wariantach. Mogą być wykonane z polietylenu (PE) lub polichlorku winylu (PCV/PVC). Oprócz materiału, z jakiego są wytwarzane, różnią się wielkością oraz ciężarem i stąd nadawane są im określone oznaczenia.
- Pachołki ostrzegawcze U-23a mają wysokość 1 m, a ich minimalna masa po obciążeniu wynosi 6 kg
- Pachołki ostrzegawcze U-23b mają wysokość 75 cm, a ich minimalna masa po obciążeniu wynosi 4 kg
- Pachołki ostrzegawcze U-23c mają wysokość 50 cm, a ich minimalna masa po obciążeniu wynosi 2 kg
- Pachołki ostrzegawcze U-23d mają wysokość 30 cm, przepisy nie określają wymaganej minimalnej masy po obciążeniu
Powyższą klasyfikację stosuje się dla rozróżnienia miejsc przeznaczenia i obowiązkowego stosowania pachołków ostrzegawczych.
Kiedy stosować pachołki ostrzegawcze?
Konkretne sytuacje, w których należy stosować pachołki ostrzegawcze, określa załącznik nr 4 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. W razie wątpliwości warto sięgnąć do tego aktu prawnego, gdyż czytelnie oraz jasno określa on zasady umieszczania pachołków ostrzegawczych na drogach. Znajdziemy tam informację, że pachołki drogowe należy stosować do wyznaczania i zabezpieczania:
- skosów, tzn. stopniowego zwężania jezdni
- toru jazdy pojazdów
- robót krótkotrwałych lub szybko postępujących
- awaryjnego, doraźnego oznakowania miejsca niebezpiecznego
- podłużnego uskoku (progu) przy wykonywaniu nakładek bitumicznych
- wygrodzeń wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu, z wyjątkiem powierzchni zajętych pod roboty drogowe
- świeżo malowanych linii oznakowania poziomego wzdłuż jezdni
- świeżo wykonanych remontów cząstkowych nawierzchni jezdni o powierzchni nie większej niż 1 m2 i szerokości do 1,5 m
- wygrodzeń wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu dla potrzeb wykonywanych nakładek bitumicznych oraz powierzchniowych utrwaleń i regeneracji nawierzchni
Ponadto ustawiając pachołki ostrzegawcze, należy mieć na uwadze inne zasady, również określone przez rozporządzenie Ministra Infrastruktury. Odległości między stożkami ostrzegawczymi nie powinny być większe niż:
- 3 m przy wyznaczaniu skosów
- 10 m przy oznaczaniu podłużnego uskoku
- 5 – 10 m przy wygrodzeniu wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu
- 12 m przy zabezpieczeniu świeżo malowanych linii
- 0,5 m przy zabezpieczeniu świeżo wykonanych remontów cząstkowych
Tak zlokalizowane pachołki drogowe ostrzegawcze znacząco zwiększają bezpieczeństwo na drodze.
Źródło: Drogowe sp. z o. o.